I tusentals år har människan letat efter sätt att underhålla sig själv och andra på. Redan på stenåldern ägnade man sig åt olika nöjen för att göra vardagen mer njutbar. Mycket har förändrats sedan dess, men många saker är fortfarande likadana.
Att dyka ner i underhållningens historia är att sätta människans själva natur under lupp. Möjligheten att roa sig har länge varit en viktig byggsten i en dräglig vardag. Utvecklingen – som har gått i rasande fart de senaste hundra åren – speglar ett nytt liv där allt mer tid åsidosätts för underhållning av olika slag.
I takt med att tiden rusar framåt har sättet vi underhåller oss själva på förändrats. Bara under de senaste 20-30 åren har det skett en massförflyttning av flera nöjesformer från fysiska miljöer och lokaler till den digitala världen. Att gå på casino har för många ersatts med att spela via mobilen i stället. Teatern har fått bana väg för bio, som i sin tur har utkonkurrerats av streaming. Digitaliseringen av vårt samhälle förändrar underhållningsindustrin markant.
Utvecklingen innebär dock inte alltid att det som har fått se sig passerat av något nyare helt och hållet försvunnit. Du kan fortfarande besöka ett fysiskt casino och på Dramaten sätts påkostade föreställningar upp framför en hängiven publik.
Innan vi dyker ner i vad tidens tand har gjort med våra förströelser bör det understrykas hur mycket som har hänt bara de senaste årtiondena. Den digitala utvecklingen – internets inkorporering i alla delar av våra liv – har förändrat i princip samtliga aspekter av underhållning. Stora delar av de sätt som vi tar till oss nöjen har flyttat in i våra smartphones, datorer och tv-apparater.
Casinospelandets evolution
Evolution innebär att en sak utvecklas till en annan. Ofta försvinner då den tidigare saken – utmanövrerad av det som aldrig hade funnits utan dess nu förgångna existens. Så behöver dock inte alltid vara fallet. Samexistens mellan föregångare och arvtagare är möjlig.
Casinospelandet är ett tydligt exempel på att evolution inte alltid innebär att det gamla försvinner. Att gå på casino har varit ett nöje ända sedan 1600-talet och är fortfarande något som många roar sig med. Andelen som spelar på det här sättet är dock minimal i relation till hur många det är som gör det online.
Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att det i samband med de digitala casinospelens uppkomst skedde ett plötsligt fall i antalet besökare till fysiska casinon världen över. Snarare rör det sig om att den sammanlagda kundkretsen har blivit större i relation till den ökande tillgängligheten.
Många som spelar på till exempel Fastercasinos hade kanske aldrig spelat över huvud taget om inte denna digitala möjlighet fanns. De båda formerna är mer supplement än konkurrenter till varandra. Det är två olika typer av underhållning helt enkelt.
Berättelsens kraft
Berättelsen är även den en underhållningskategori som har fått nya grenar på sitt träd i stället för kämpa ett ständigt innebörds där formerna försöker besegra varandra. Allt började någonstans i en grotta där en människa berättade för en annan vad som hade hänt under den senaste jakten – precis som en vän i dag berättar för en annan om hur det gick på jobbet.
Den verbala berättelsen är fortfarande en av de mest populära formerna av underhållning, även om vi inte alltid tänker på det som just underhållning. Berättelserna har sedan utvecklats in i mängder av uttryck. Grottmålningar förtäljde sagor om mammutar och odjur; skådespel om gudar och hjältar sattes upp teatrar i antikens Grekland. Böcker skrevs. Sånger sjöngs.
Precis som all annan underhållning har det skett enorm utveckling de senaste hundra åren i takt med teknologins allt viktigare plats i vardagen. Radion spred berättelser över vågorna; biograferna slog upp sina portar; tv-apparaterna samlade familjerna framför draman, komedier och underhållningsprogram.
Nu finns i princip alla former av berättande underhållning samlade i varje persons ficka. Den verbala berättelsen existerar i din smartphone via podcasts, radioprogram och ljudböcker. Du kan läsa, se på film och tv eller berätta om vad du gjorde i helgen. Allt på samma plats. Den digitala utvecklingens största effekt på berättelsen är en effektivisering och ökad nåbarhet som man för inte så länge sedan bara hade kunnat drömma om.
Idrotten – oförändrad men helt annorlunda
Idrott som en form av underhållning – oavsett om det är i rollen som utövare eller åskådare – kan på sätt och vis upplevas som en konstant i en värld under ständig utveckling. Fotboll är fotboll är fotboll är fotboll, så att säga. Detta är i viss mån sant, men även idrott har genomgått evolutionära steg.
Innan tv:n blev en naturlig lägereld i varje hushåll fick man ta del av idrottsevenemang via radion och innan det fick man uppsöka platsen där tävlingen gick av stapeln för att uppleva den i realtid. Nu kan du se en fotbollsmatch i mobilen samtidigt som skidskytte rullar på tv:n i bakgrunden. Till ditt förfogande har du även hela internets bibliotek av statistik och information att kontextualisera tävlingen med.
Utövandet av idrott har inte förändrats lika mycket som det har gjort för åskådarna. Samtidigt är fotboll inte helt och hållet samma sport nu som den var för 50 år sedan. Till exempel är VAR på gott och ont en effekt av idrottens utveckling.
Alla typer av underhållning förändras och utvecklas. Anledningen till varför vi söker oss till dessa förströelser är dock samma då som nu. Livet innehåller utmaningar, krav och måsten. Ibland vill man bara underhållas – det är en del av människans natur. Det finns en röd tråd mellan berättelsen vid lägerelden och spelandet i mobilen.